Image
Zed Filmworks

Wybierając datę premiery, twórcy ,,Polowania” nie mogli przewidzieć, jak niefortunna okaże się w kontekście wydarzeń, które wstrząsnęły Ameryką. Ich decyzję o wycofaniu filmu z dystrybucji oceniono dwojako: jako głos rozsądku, ale też sprytny chwyt marketingowy.

W obsadzie ,,Polowania” znaleźli się min. Hilary Swank, Emma Roberts i Justin Hartley. Satyryczny thriller, który miał pojawić się na wielkim ekranie tego lata, wykorzystuje schemat dobrze znany już z innych produkcji pokroju human hunting, do których można zaliczyć na przykład ,,Igrzyska Śmierci”, ,,Battle Royale”(2000) czy ,,Polowanie na łowcę” (2013). Niemniej, ,,Polowanie”, trzymając się realistycznej konwencji, wykorzystuje w fabule podziały, wpływające na kształt współczesnej amerykańskiej sceny politycznej. Osią historii jest polowanie, które postanawia urządzić liberalna elita na tzw. redneckach – przestawicielach konserwatywnego Południa.

Wybranej dwunastce potencjalnych ofiar przyjdzie uczestniczyć w nierównej walce, której wygranie okaże się możliwe dzięki jednej z kobiet w ich szeregach. To ona, wraz z jej przeciwniczką po przeciwnej stronie barykady, jest główną bohaterką historii, która, wykorzystując utarty schemat, obśmiewa konflikt, dzielacy Amerykę od czasów wojny secesyjnej, wraz z nastaniem prezydentury Donald Trumpa znów przybierający na sile.

Prezydent nie omieszkał podzielić się ze światem swoją opinią na temat ,,Polowania”, którego – nawiasem mówiąc – nie mógł mieć szansy obejrzeć. “Liberalne Hollywood jest rasistowskie w najwyższym stopniu… Film, który ma mieć premierę, był zrobiony w celu zaognienia i wywołania chaosu” – napisał Trump na swoim oficjalnym koncie na Twitterze. Choć prezydent nie wspomniał nazwy filmu w swojej wypowiedzi, opinia publiczna uznała za oczywiste, że chodzi właśnie o ,,Polowanie”. Biorąc pod uwagę tragedie, jakie wstrząsnęły Ameryką w ostatnich tygodniach, twórcy wystosowali oficjalne oświadczenie, oznajmiając światu, że zdecydowali się odłożyć premierę filmu na później.

W amerykańskich mediach od dawna toczy się dyskusja o skutkach fascynacji popkultury masowymi strzelaninami. W istocie, twórcy filmowi często dostrzegają w owych tragediach nośny temat i potencjalny obiekt refleksji – jak to uczynił Brady Corbet w niedawnym ,,Vox Lux” z z Natalie Portman w roli głównej. Nie można jednak zapominać, że za działaniem oprawcy z El Paso stały nacjonalistyczne, antyimigranckie poglądy, które rząd Trumpa ewidentnie wspiera Warto również zaznaczyć że wytwórnia Blumhouse, stojąca za ,,Polowaniem”, ma na koncie tak wywrotowy film, jak ,,Uciekaj!”(2017), ewidentnie antyrasistowski w swoim wydźwięku. W tym kontekście wypowiedzi prezydenta jawią się jako strategia ,,odwracania uwagi”. Czy decyzja twórców ,,Polowania” była zręcznym marketingowym chwytem? Możliwe – z pewnością film uzyskał większy rozgłos, z drugorządnego thrillera awansując do statustu oczekiwanej premiery.

Magdalena Narewska

źródła: BBC, Vox

Picture author
Zed Filmworks