Image
fot. kadr z filmu

Nowy Rok nasza redakcja rozpoczęła od spojrzenia w przyszłość, ale trudno w pierwszych dniach stycznia nie pokusić się również o podsumowania, tym bardziej, że 2018, w politycznych i ekologicznych zestawieniach określany mianem klęski, w kontekście filmu można uznać za wyjątkowo udany.


Tym razem, zamiast klasycznego zestawienia najlepszych filmów mijającego roku, stworzyliśmy dla Was ranking najważniejszych wydarzeń z filmowego świata. A było ich sporo, zwłaszcza tych, przełomowych na gruncie dążenia do homeostazy w filmowym świecie, otwierających publiczność na debaty dotyczące różnych aspektów równości. Na naszych oczach wykwitł też jeden z najbardziej obiecujących młodych talentów w Hollywood, a długo wyczekiwany polski serial dał okazję do ponownego wspięcia się na szczyt swoich aktorskich możliwości kilku nieco zapomnianym legendom rodzimej kinematografii. Oto szczęśliwa siódemka:

#1 Rekordzista
Nie sposób nie wspomnieć o ,,Klerze", który pobił wszelkie rekordy frekwencyjne, stając się najczęściej oglądanym w polskich kinach filmem na przestrzeni całego XXI wieku. Pisała o nim zagraniczna prasa,  Polacy zawzięcie dyskutowali, a Wojtek Smarzowski utrwalił tym samym reputację naczelnego polskiego prowokatora.


#2 Utalentowany pan Chalamet
Nazywają go pięknym chłopcem (taki tytuł nosi zresztą ostatni film, w którym wystąpił), ale Timothée Chalamet ma do zaoferowania wiele więcej, niż tylko aparycję. Gwiazda Chalameta wybuchła nagle, a przyczynił się do tego niemal równoczesny występ w dwóch docenionych filmach: ,,Lady Bird" Grety Gerwig i ,,Tamte dni, tamte noce". Choć młody aktor Oscara nie zgarnął, zdetronizowany przez wirtuozerskiego w roli Churchilla Gary'ego Oldmana, przez długi czas pozostawał na językach filmowego światka. Niebagatelna jest tu kwestia charyzmy, z jaką wciela się w powierzane mu postacie skomplikowanych młodych gniewnych, ale którą wykazuje również w kontaktach z mediami.
 

#3 Renesans polskiej gangsterki
,,Ślepnąc od świateł" powstało w wyniku skrzyżowania się dróg Jakuba Żulczyka, autora literackiego pierwowzoru serialu, który z filmem miał styczność po raz pierwszy przy pisaniu scenariuszy ,,Belfra" i ,,Brzyduli" oraz Krzysztofa Skoniecznego, aktora i reżysera ,,Hardkor Disco". Panowie zgodzili się co do wspólnej bezkompromisowej wizji, która zadebiutowała na ekranie na początku listopada, okazując się połączeniem atmosfery rodem z filmów Pasikowskiego i wizualnej perfekcji na wzór ,,Drive". Role Cezarego Pazury i Jana Frycza wchodzą w dialog z łatkami, które przytwierdzono aktorom na wiele lat, i dają im  przestrzeń do skonstruowania postaci, ocierających się o kultowość. Z kolei motyw ,,Nienawiści" Myslovitz  w scenie hołdującej ,,Magnolii" Paula Thomasa Andersona zapada w pamięć na bardzo długo.
 

#4 Kobiecy manifest w Cannes
,, Wspinajmy się!" - nawoływały kobiety, które wzięły udział w canneńskim proteście przeciwko nierównościom w przemyśle kinowym. Reżyserki i aktorki wspięły się po 82 schodach, symbolizujących liczbę twórczyń filmowych, które od początku festiwalu w Cannes trafiły do konkursowej selekcji. Przewodząca im Cate Blanchett odczytała manifest, apelujący o egalitaryzm w filmowym świecie, podkreślając - ,,Schody przemysłu muszą być dostępne dla każdego."
 

#5 Interaktywna iluzja wyboru

Nowy film z serii ,,Black Mirror” zadebiutował na platformie streamingowej dwa dni przed końcem roku. W opowieści o twórcy gry wielokrotnego wyboru - ,,Bandersnatch”, sami mogliśmy go dokonywać, wpływając na dalszy tok fabuły. Twórcy doskonale wykorzystali ułomność tego typu formuły, w której różne narracyjne ścieżki zostały wcześniej nagrane, by formą uwypuklić przekaz - tak naprawdę za naszym wyborem zawsze coś stoi.

#6 vogue’owa rewolucja
Ktoś mógłby zapytać: co największe czasopismo modowe wszechczasów ma wspólnego z filmem? Kluczem jest nazwisko Yalitzy Aparicio, którą Alfonso Cuarón wybrał na odtwórczynię głównej roli w ,,Romie", swoim najbardziej osobistym dotąd filmie, typowanym na oscarowego pewniaka. Aparicio, w której żyłach płynie krew rdzennych mieszkańców Meksyku, pojawiła się niedawno na okładce meksykańskiej edycji Vogue'a, a jej zdjęcie opisano nagłówkiem w języku Miksteków. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w sferze medialnej kraju, którego społeczność w ponad dwóch trzecich składa się z potomków rdzennej ludności, wciąż dominują osoby białe. Cuarón, który w ,,Romie" dotyka problemu etnicznej stratyfikacji społeczeństwa meksykańskiego, wyborem Aparicio przyczynił się do utwierdzenia rdzennych kobiet w przekonaniu o własnej sile.

 

#7 Last but not least - ,,Zimna wojna"!"

,,Zimna wojna”! Film Pawlikowskiego bez wątpienia jeden z największych sukcesów polskiej kinematografii kilku ostatnich dekad. Reżyser po zdobyciu Oscara za wspaniałą ,,Idę” nie spoczął na laurach i stworzył film dorównujący maestrią poprzedniemu, w którym z nostalgią spogląda w przeszłość, inspirowany historią własnych rodziców. Odtwórczyni głównej roli - Joanna Kulig, została nagrodzona Europejską Nagrodą Filmową dla Najlepszej Aktorki, a w Cannes otrzymała stos pochwał, między innymi od samej Julianne Moore. Wysokie notowania ,,Zimnej wojny” w kinowym box office, ale i w zestawieniach krytyków dowodzą, że wysokie ambicje artystyczne mają szansę iść w parze z finansowym sukcesem.

 

Magdalena Narewska